Просидба
Просилац
зове се онај који иште ђевојку, а тај је отац, или ако њега нема, најближи
сродник. Иште је у њезина оца, или, ако овога нема, у најближег јој и
најстаријег сродника, који у овом случају одговор даје у споразуму са
ђевојачком мајком и са осталом кутњом чељади.
Кад
просилац стигне, назове:
„Помози
Бог, у поштени дом!“
Домаћин
му прифати:
„Добра
ти срећа! Поштен био ти и ко те је родио!“
Мушки
се с њим рукују и цјеливају прихвативши му веље оружје¹), а женскиње љуби га у
руку и прихваћа му струку.
Послије
одмора нуде га вином и ракијом а у новије доба и кафом, али се овај захвали с
ријечима:
„Фала, послије ћемо²), ако Бог да!“
Просилац иза разговора о домаћим стварима, почне
домаћину на само:
„Драги
пријатељу! ја сам дошао код тебе, да ти нешто зборим, ако је вјера, да неће
нико знати, ако не буде могућа ствар, о којој ћу ти говорити“.
—
Домаћин: „Добро дошо! Божја ти је чиста, несломљена, тврда вјера. Прије ће се
камен растворити, него ли ја вјеру преврнути; него збори, што зборити имаш!“
Просилац: „И стари су наши пријатељи били, па да је
Богу за славу, нијесмо ни ми злотвори; Бога називамо, и о свакоме добру и
поштењу један другоме радимо; а да Бог да и послије не грђе, а боље ако Бог да!
Ја имам, а Бог, да му је за славу, све има, сина (име) и како сам инокосан³), а
ваистину је и приспио! Мислим га ако Бог да женити! А ти имаш, у Божје руке,
шћер (име ћевојке).
Па
је мене, мога сина, и све фамеље жеља, да и још боље утврдимо старо
пријатељство, него хоћеш ли, да ове наше младијенце саставимо, ако буде од Бога
суђено? Ако хоћеш, било у сто добријех часа Ако ли нећеш,
жалости није,
него ћемо
бити пријатељи,
као што
смо и
били“.
Домаћин:
„Драги пријатељy! Право си рекао да су наше куће вазда једна другој добра жељеле
да Бог да, тако и унапријед! А што кажеш да си наумио женити свога сина (име),
била му од господина Бога добра срећа; — буде ли му или не буде моја ђевојка⁴)
суђена! Слободно је и у цара ђевојку питати, и ти тијем чиниш част мени, моме
дому⁵), и племену, па да Бог да, ко част чинио, он је и дочекао! Али ја ти сад
ваистину Божју, не могу одговорити, докле се не разговорим с кутњом чељади.
Буду ли ми чељад контена⁶), ја тако ми грјешне ришћанске душе и српскога
образа, нећу разбијати! Ако не буде могуће, нека се ђетић жени кад је наумио, и
срела га срећа, куд се год окренуо, а ћевојци како Бог да! Ми ћемо једнако бити
пријатељи, као што су наши стари били ими до сада. Али те молим да ми да
времена да се с фамељом договорим, па да ти одговорим“.
Просилац:
„А дакле, кад ми можеш одговорити?
Домаћин:
„Од данас до осам дана, ако Бог да!”
Просилац:
А ђе ћемо се и у које доба састати да овђе не долазим, да се не би кoгoд
осјетио нашему данашњему збору?“
Домаћин:
„На — (означи му мјесто) чекаћу те са
одговором у
(означи вријеме
дана).
Просилац:
“С добријем, и срећнијем, за тебе и мене, за наше младијенце и домове, да Бог
да!“
Домаћин:
„Бог те јаки чуо, и с добријем услишио!⁷)
Сад
домаћин упита просиоца, дали жели пити вина или ракије? И он ако је ручао, пије
вина, иначе ракије, - мезетећи смоквама, грожђем, питомим шипцима и другим
разним воћем.
Домаћин
скине капу па му пружи суд с пићем а просилац, примајући га, скине капу и
напије:
„Домаћине!
У твоје здравље, и у здравље твога шљемена⁸) и племена! Бог живио тебе, твоје
шљеме и племе! У твој дом људи долазили од воље и љубави, и у њега људе
налазили, да их дочекују од љубави и воље, а без невоље! Бог помагао и
Богородица прискакала, ће год потреба била себи, шљемену ти и племену, и
свакоме брату Србину, и ришћанину, који се крстом ришћанскијем крсти и призива
Бога и Богородицу! А ми се у добар час састали данас и састајали се унапријед
под твојим и мојим кровом у радости до највише старости! А да Бог да и
Богородица, ђе се год састајали, вазда се одобру разговарали!“
Домаћин;
„Амин! И Бог те поживио!“ а женскиње прифати: „Бог да господине“, дубоко се
преклањајући.
Сад
домаћин наздравља:
„Пријатељу,
добро дошао! Вазда долазио, отклен могао лако изаћи! Напијао, част чинио, па ти
се част чинила и напијало у здравље и весеље, докле шћела воља Божја! Ти ријечи
а Бог милости, и која се год најбоља рекла, код јакога се Бога стекла! У твоје
здравље!”
Просилац
прифати: „здраво био Бог те веселио!”
Просилац
се поздрави с кућном чељади, па се поврати кући испраћен до некле од домаћина.
***
На
уречени дан дође на одређено мјесто просилац и домаћин.
Послије
обичног поздрава почне просилац:
„Ево
ме пријатељу, и брате Србине! Бог је дао да здраво дођем и тебе нађем, да
примим одговор за оно, што сам те онај дан (именује) питао у твом поштеном
дому!”
Домаћин:
„Добро си дошао! долазио и налазио здраво и весело и дуго и много! Ја сам се
разговарао с мојом фамељом, и договорно ти дајем моју шћер (име) за супругу
твога сина (име). И да Бог да, да њихов састанак буде срећан
за њих
и за
наша оба
дома; и
да им
буде дуговјечан
и непорочан!“
Просилац:
„Амин! да Бог да!“
Рукују
се цјеливају и углаве вјеридбу.
¹) Под овијем се разумијева дуга пушка, која се
носи на рамену, или о рамену.
²) Ове разумијева себе и домаћина.
³) Потребан.
⁴) Неки би старији реки: „Да опростиш моја ђевојка!”
⁵) Разумије своју породицу.
⁶) Задовољна.
⁷) Догоди се да је одма обећа, или да се исприча: е
ђевојка није за удадбу нарасла, или да је „запачата“ бива: вјерена.
⁸) Ову ријеч употребљују многи мјеште: “у здравље
твога дома“, и има једнако значење.
“Босанска Вила” бр. 14
1891.
Нема коментара:
Постави коментар